Det här med festivaler och jämnställdhet

publicerat i Allmänt;
Har läst mycket gnäll hit och dit i år (och tidigare år) om att det är så ojämnställt på festivaler (speciellt rockfestivaler). Att det bokas fler band med män än med kvinnor. Och tacka faan för det! Inte i helvete skulle jag betala tusentals kronor för att åka på en festival där det är 50% kärringar som spelar!
För helt ärligt. Hur många BRA kvinnliga hårdrocksmusiker finns det. Alltså bra i samma klass som resten av banden som spelar på t.ex. srf?! Visst finns det  bra kvinnor. Se bara på Doro. Fy fan vilken grym kvinna!  Men typ där tar det slut.
Några få till kan man väl skrapa fram också men man kan inte ta dit halvdassiga tjejband på bekostnad av att inte ta dit något bra band med män. För det är det man skulle behöva göra om man ska komma upp i 50%  Då skulle man behöva sänka sig till den nivån att mitt gamla flickband skulle platsa. Och ärligt talat, även om det hade vart jävligt kul att spela på typ getaway eller srf så tror jag inte att folk skulle betala tusenlappar för att lyssna på Head Of Dill. Jag skulle inte göra det.
 
Men jag har som jag tidigare sagt ett öppet sinne. Jag säger inte att kvinnor inte kan bli bra. Jag säger bara att just nu finns det inte många som är så pass bra att dom kan konkurera med herrbanden som får spela på festivalerna.
 
Nej tack till jämnställdhet på festivaler. Sånt trams kan dom hålla på med på andra festivaler. Men fan inte på sveriges fina hårdrockfestivaler. Dom som arbetar med bandbokningen ska gå efter kvalitet och inte efter kön.
 
Men ikväll ska jag iallafall lyssna på thundermother. Kanske kan dom visa att det finns lite krut i kärringar också! :)
 
75% av det legendariska gamla bandet Head Of Dill
 

Kommentera inlägget här :