Thor - Så tyckte jag om filmen

publicerat i Film & Musik;
Nu är jag jääävligt nöjd kan jag tala om! Igår var jag och såg bästa Marvel-filmen. Nämligen Thor! Jag var lite tveksam i början till om dom verkligen skulle få till allt. Men det fick dom!!!
Detta var alltså bästa Marvel-filmen hittills enligt mig. Och man längtar bara mer och mer efter The Avengers nu.

Chris Hemsworth var helt perfekt i rollen som Thor. Utseendemässigt så ser han ju både ut som Marvels Thor i serietidningarna och så man föreställer sig Thor i nordisk mytologi. Och han spelar rollen utmärkt. Precis som det ska vara i en Marvel-film. Jag är glad att Alexander Skarsgård inte fick rollen. Han skulle inte ens nästan passa lika bra. Inget illa mot honom, men han har lixom inte samma grova drag i utseendet som krävs för att spela Thor.

Anthony Hopkins passar även utmärkt som Oden, fast han är ju inte med jättemycket i filmen.
Skarsgård gjorde också ett bra jobb även om han inte direkt hade någon krävande roll. Men jag ser fram emot att se honom i kommande filmer.

Vad det gäller skådisarna så finns det egentligen bara två saker att klaga på, men den ena är redan så uttjatad så det inte är nån idé att gå in på. Varför spelas Heimdall av Idris Elba? Inte särskilt stor roll i Thor egentligen och om man inte tänkte på det så gjorde det väl inget. Men så jävla grym skådis är inte Elba att man bara måste ta med honom i rollen som en nordisk gud trots att han är svart. Som sagt, lät man bli att tänka på det så störde det väl inte direkt, men det är ju lite löjligt. Dom hade lika gärna kunnat tagit en person som utseendemässigt passade bättre för rollen, och dom skulle inte ha nå problem att hitta nån som spelade rollen lika bra som Elba...för så grym var han inte.
Men det är som det är och inte mycket att tjaffsa över. Helhetsintrycket av filmen påverkades inte av det.
Det andra som jag var något missnöjd med var Loke. Visst han ska ju vara en sån där smygelaking som bara är lömsk, så han behöver nödvändigtvis inte se ut som nån karlakarl. Men jag tycker ändå Tom Hiddleston ser lite väl mesig ut.
Men även det var bara en liten (egentligen obetydlig) detalj. Rollen spelade han utmärkt så där har jag inget att klaga på.


Så filmen får så klart en 5a av mig (av 5 möjliga)
Grymt underhållande, jäkligt snygga effekter (3D-effekterna var väl inte så super, men 3D-filmer över huvud taget har hittills faktiskt inte riktigt övertygat mig riktigt än) och ja...precis som en Marvel-film ska vara: Action, humor, lite kärlek och lagomt mycket töntighet och en rejäl dos testosteron. Helt underbart! Inte så jättemycket fight i filmen dock, men det gör inget eftersom jag räknar med att det blir mer sånt i The Avengers och det är ju det vi alla väntar på :)

Har läst några recensioner av filmen i tidningarna nu och jag fattar inte vad det är för jävla nötter tidningarna skickar dit?  Går man och kollar på Thor så ska man gå dit för att se en Marvel-film och inge jävla Shakespeare. Varför ens komma på tanken att jämföra Thor med Branaghs gamla projekt, som t.ex. Henry V? Så jäkla larvigt. Man kan inte jämföra en Marvel-film med nånting annat än just en Marvel-film!

Nördighet och lite smölöjliga repliker här och där (speciellt under fighterna) är precis som en Marvel-film ska vara. Det är det som är charmen med dom! Om det är realitsiskt eller inte är väl för fan skitsamma. Tanken är inte att det ska vara det. Så alla onördar som klagar, stanna hemma nästa gång!



Ett riktigt mästerverk!

Kommentera inlägget här :